Om prosjektet
Ideen om å utvikle en godsterminal på Kopstad fikk Lars Hellik Strøm så tidlig som i 2006. Lars H. Strøm er daglig leder for godstransport for landets vognlastterminaler. Terminalene i Drammen var i 2006 planlagt for byutvikling og han så at behovet for en ny vognlastterminal på vestsiden av Oslofjorden var presserende. Han fikk en god dialog med den gang Jernbaneverket i 2008 og fikk vedtatt reguleringsplan for området på Kopstad i 2012. Det ble også inngått avtaler med Jernbaneverket om deponering av masser samt løfte om kapasitetssterk avgrening fra Vestfoldbanen. Her finner du brev fra Jernbaneverket i 2012/2013. Dette ga et godt grunnlag for å starte utviklingen av tomtearealet. Det ble inngått en avtale med Norsk Gjenvinning om oppfylling av området med stein og inerte masser for å få fylt opp til byggeklare tomter. Mer om dette finner du på siden om aktiviteter, her).
Prosjektet har hele tiden hatt bred lokal, regional politisk og nasjonal tilslutning. Stortingets behandling av Nasjonal Transportplan viser et flertall for satsingen, planen kan leses her. Utviklingen av området vil bety regional vekst og samfunnsutvikling samt sikre økt transport på jernbane og vil inngå i den såkalte Jyllandskorridoren. Godsterminalen vil også kunne avlaste Alnabruterminalen i Oslo. Områdets beliggenhet gjør det også mulig å tenke transport mellom flere transportformer som bil, båt og jernbane. Havnene i både Horten og Holmestrand ligger ikke langt unna og automatferje mellom Moss og Horten vil styrke denne satsingen.
I 2019 ble det etablert et eget styre for Kopstad Godsterminalutvikling. Styret besluttet ganske raskt å endre navnet på prosjektet til Oslofjord Logistikk as fordi det var åpenbart at dette ikke bare ville bli en godsterminal, men har et potensiale for å bli et logistikksenter for jernbanerelatert virksomhet ikke bare innen godstransport, men innen service, drift av jernbane samt håndtering av ulik type avfall samt resirkulering og foredling. Tilslutningen til dette har vært udelt positive.
I 2023 var det nødvendig med en revidert reguleringsplan for området dels pga ny avgrening fra den nye Vestfoldbanen samt ny tilknytning til E-18 (reguleringsplan for nytt toplanskryss vedtatt i 2022 finner du her). Området er derfor i dag regulert som Godsterminal/logistikksenter som også inneholder servicefunksjoner for jernbane (se mer under aktiviteter). Utvikling av området vil gi mulighet for betydelig antall nye arbeidsplasser og kunne gi en betydelig overføring av gods på veg til bane som gir store samfunnsøkonomiske gevinster (jfr Samfunnsøkonomisk analyse fra 2022).
Prosjektet har som mål å få bygget første byggetrinn av området innen 2026/27. Hele området antas å kunne ferdigstilles medio 2030 - 35.
Tidslinje for historiske aktiviteter/beslutninger kan leses fra figuren under, samt hva som planlegges for de nærmeste årene.