Skriftlig spørsmål til samferdselsministeren
Maria Aasen-Svensrud (A): Kan statsråden bekrefte at det vil bli bygd en sporveksel til sidespor mot godsterminalen som planlagt?
I svaret redegjør Statsråden for følgende: - Regjeringen ønsker å legge til rette for at mer gods kan gå på bane. - For Kopstad godsterminal er det i avtalen mellom Jernbanedirektoratet og Bane NOR om bygging av dobbeltspor Nykirke-Barkåker forutsatt en enkel avgrening fra dobbeltsporet sør for Tangentunnelen til mulig fremtidig Kopstad godsterminal. - Reguleringsplanen for dobbeltspor mellom Nykirke og Barkåker, vedtatt i Horten, Tønsberg og Re kommune juni 2018, inneholder planer og bestemmelser for en slik enkel avgrening fra nord. - Bane NOR er forberedt på å bygge en avgrening, slik det er forutsatt i nevnte avtale med Jernbanedirektoratet, dersom annet ikke blir bestemt.
Mer info finner du her.
Siste innlegg
Se alleBladet Logistikknyheter har merket seg komiteens vedtak i forbindelse med NTP og skriver det som en gladnyhet. Les innlegget her (kun...
I hht kommunens gebyrregulativ ville gebyret for reguleringsplanarbeidet for Kopstad Godsterminal blitt på over 6 millioner kr. Dette...
Transportkommiteen har fattet vedtak i forbindelse med behandlingen av Nasjonal Transportplan. Fra NTP behandlingen (juni 2024): 7.4.2...
Commentaires